Lekker, zo’n gezonde dosis perspectief!
Nederland heeft een visie nodig zegt Geert W. Nou ben ik het niet
vaak met hem eens, maar hier heeft hij een punt. Niet dat we hem ooit van hem een
visie hebben gezien, maar wel interessant om eens in te gaan over het harde nut
van de zachte kant van ondernemen. Een blog over vergezichten, dromen en
perspectief; voor Nederland, uw bedrijf en uzelf. Het kan echt beter!
Onlangs kwam ik een oude video tegen van Steve Jobs die vertelt hoe Apple communiceert en daarmee een ‘groot’ merk is geworden. Niet zozeer in omzet (dat is een gevolg), maar vooral in de beleving van gebruikers, verkopers, leveranciers, investeerders, software ontwikkelaars, etc. Al die mensen die Apple laten groeien. De kracht van Apple is niet op de eerste plaats technologie, maar hetgeen waar Apple voor staat, waarin Apple gelooft en het gevoel dat Apple daarbij oproept.
Apple’s kracht is het merk en de uitstraling van de producten waarmee mensen zich onderscheiden. Omdat zij net als Apple een ideaal hebben, tegen de stroom in
willen roeien, bijzonder zijn en een betere wereld willen creëren met hun technologie
of andere activiteiten. Daarom heeft Apple ook veel aandacht besteed aan design want je moet wel met het product en het logo gezien willen worden. Jobs
was de grote leider, de communicator die wel zeer actief bijdroeg aan het beeld, het gevoel dat Apple moet oproepen. Dat het werkt(e) behoeft geen discussie. Wat Apple nu in moeilijkheden brengt is het
feit dat ze het merk niet ‘laden’ met aansprekende producten en dito communicatie.
Hoe het niet werkt
Dan Nederland. Onze premier is op papier een leider en roept met zijn
communicatie ook een gevoel op. Een gevoel van crisis, noodzakelijke bezuinigingen, de
broekriem aanhalen en op de kleintjes passen. Ook het gevoel van "we doen het niet goed, iedereen in Europa doet het beter dan wij, wat doen we fout?” Hij roept inwoners en bedrijven wel
op om veel geld uit te geven en te investeren. Liefst zoveel mogelijk want dan
gaat de economie weer draaien. Hoe verzin je het?
Dat doen we dus niet, we zijn niet gek, we vertrouwen hem en de economie niet. We zijn bang om onze baan
te verliezen met weinig uitzicht op een nieuwe, een lagere oprotpremie en
uitgeklede sociale zekerheid. Een nieuw bestaan als ZZP’er is ook niet
aanlokkelijk want ook die groep heeft het kabinet weten te vinden om te
mishandelen en daarmee initiatief de kop in te drukken. We blijven dus op ons
geld zitten en bouwen een spaarpot voor als het misgaat. Dan kunnen we
tenminste in ons huis blijven zitten en de kinderen laten hockeyen. Op het werk
nemen we geen risico’s, doen waar we goed in zijn want oh wee als het misgaat. We
schakelen over op routinegedrag en passen op ons winkeltje. Dat doet de baas
ook. Kosten besparen en tot op het bot reorganiseren. Overleven nu, groeien en
investeren doen we wel als de crisis over is. We komen voorlopig niet in beweging om het tij te keren.
Wat doen echte leiders?
Natuurlijk is het niet zo zwart-wit, maar het beeld is helaas
wel voor eenieder herkenbaar. Hoe heeft het zover kunnen komen met ons en wat
kunnen we tegen deze geestesgesteldheid doen die ons verlamt, thuis en op het
werk? Het idee van Rutte om mensen in deze gemoedstoestand over te halen om te
investeren in “die nieuwe auto” is volkomen ridicuul, ongeloofwaardig en ik
vraag me dan ook af in welke realiteit deze man leeft. Rutte is dan ook geen
leider, hij is een manager. Hij past op de winkel en de centjes, maar geeft
geen richting. Hoe zou het dan wel moeten?
Het antwoord is perspectief bieden en leiderschap tonen.
Perspectief is het uitzicht op een betere situatie, het doet je naar die
situatie verlangen en daarom wil je er moeite voor doen, zelfs risico nemen.
Als je uitzicht hebt op een betere situatie kun je obstakels overwinnen, je
kijkt er als het ware overheen. Een leider inspireert mensen door ze
perspectief te bieden en motiveert ze keer op keer tot actie om het perspectief
te realiseren. Goede communicatie is daarin essentieel. De visie moet niet uit de lucht komen vallen en op trends en ontwikkelingen zijn gebaseerd. Fortune 500 bedrijven
blinken hierin uit en hebben over het algemeen een inspirerende leider als CEO,
geen manager.
Fortune 500 bedrijven erkennen de kracht van communicatie die ze bouwen met de volgende stenen:
- Een visie, een ideaalbeeld op basis van het speelveld van de organisatie, de spelers en de ontwikkelingen. Mensen die de visie delen, voelen zich emotioneel aan de organisatie gebonden, een veel sterkere band dan op basis van product, technologie of prijs;
- Een missie, een duidelijke statement wat jou als organisatie bijzonder maakt in dat speelveld en waar iedereen in de organisatie iedere dag mee bezig moet zijn om het ideaal te bereiken en wat mensen buiten de organisatie van je mogen verwachten, inclusief houding en gedrag;
- Een strategie, de grote stappen op weg naar het droombeeld met als rode draad een communicatie strategie met herkenbare en aansprekende uitstraling en een duidelijke kernboodschap die wordt vertaald naar de diverse doelgroepen;
- Meetbare doelstellingen die we intern communiceren, de kleinere concrete stappen om de strategie in te vullen.
Krijgt hij het bedrijf Nederland mee, zijn wij gemotiveerd om Rutte
te helpen in het behalen van zijn doelstellingen. NEE! De laatste peiling van
Maurice de Hond laat zien dat maar liefst 55% van de kiezers Rutte
ongeschikt vindt. Bij de verkiezingen een jaar geleden hadden beide partijen
samen 79 zetels en nu nog maar 30, een verlies van 49 zetels. Een "all
time low", zoals Maurice het noemt. “Een ongekende slachting, niet eerder
vertoond”.
Leiders hebben we nodig!
Wij hebben iemand
nodig die ons allemaal weer in beweging krijgt, die het geloof in onszelf terug
brengt en een duidelijk pad effent naar het ideale Nederland door duidelijke
keuzes te maken die nodig zijn om de grote stappen te kunnen maken. Een leider
brengt niet alleen goed-nieuws-verhalen. Hij of zij laat ons begrijpen hoe de
keuzes ons helpen op weg naar het ideaalbeeld en hoe wij daar aan bij kunnen dragen als inwoner of medewerker. Daarmee kunnen we meedenken, overwinnen we de
obstakels en gaan we door op onze weg.
Als je iets wilt veranderen of verbeteren moet je de juiste mensen meenemen op je weg. De groten der aarde in de video van Steve (hieronder) hebben allemaal een visie,
een overtuiging en de wil om die uit te dragen, soms tegen de stroom in. Zij kregen miljoenen volgers. Zij
zijn leiders. Rutte telt zijn bonen.
En u? Wat is uw droom, aan welk ideaalbeeld wilt u bijdragen,
wie wilt u meenemen en wat voor unieks heeft u hen te
bieden? Ik wens u veel inspiratie!
Carlo van Pelt, 16 september 2014
Geen opmerkingen:
Een reactie posten